Rețetă de nuntă (o țâră) oltenească

!!! Care citiț, citiț pân la cap!!!

Ingrediente:

  • una bucată tânără frumoasă, deșteaptă (și devreme acasă!), cu imaginație bogată și personalitate puternică;
  • una bucată tânăr frumos, deștept (și devreme acasă!; în caz contrar, creează problem cu tânăra frumoasă și nu mai papă cald o lună), harnic și, mai ales, vânător;
  • câtă frunză și iarbă de oameni dragi și-ajutători, necesari pentru susținerea morală și fizică în aducerea la frumos final a rețetei de față.

Preparare:

  • tinerii se-ntâlnesc, se potrivesc la gust, se amestecă și se lasă la dospit vreo doișpe ani;
  • după doișpe ani, se produce o reacție chimică materializată într-un frumos inel de logodnă; evident, reacția chimică lasă o dâră de batiste, lacrimi și suspine produse de oamenii dragi și-ajutători și sătui de așteptare; iar inelul.. eeee, ineeeelul.. de metal prețios și nu de corn de zimbru vânat de tânărul frumos, deștept, harnic și vânător, dar care inel seamănă perfect cu tânăra frumoasă, deșteaptă (și devreme acasă!), cu imaginație bogată și personalitate puternică;
  • după reacția chimică, se purcede la pregătirea de frumos eveniment, moment în care tânărul (ca orice tânăr căruia nu-i place să organizeze nunți) ia o pauză și o cam lasă pe tânără să-și pună la lucru imaginația bogată; toate bune și frumoase până-n săptămâna dinaintea nunții, când ”toată floarea cea vestită a întregului apus” intră-n panică, mai puțin tănăra frumoasă care nu pricepe de ce se agită toți, din moment ce totul este pus la punct;
  • se fură din ogradele proprii și personale ale familiilor: dovlecei, tărtăcuțe, baloți de paie, țoluri țesute de bunici, oale și ulcele de pâmânt pentru împodobirea cortului găzduitor de frumos eveniment;
  • cu mânuțe hărnicuțe și dantelă croșetată furată din zestrea soacrei mari, se pregătesc borcănele (cumpărate cu bani, că n-aveau cum să fie furate) ținătoare de lumânărele care să lumineze calea nuntașilor la intrarea în cortul găzduitor de eveniment; ui’ și-o poză, să nu zică poporu’ că mint cu blogu’:
Cine lumina urmărește/ Se distrează-mpărătește..

Cine lumina urmărește/ Se distrează-mpărătește..

  • tot cu mânuțe hărnicuțe se pregătesc de zor mărturiile, semn al dulceții din viața lor, împărțită cu părtașii la frumosul eveniment; dovada:
Hai, poftiți la mărturii/ Să vedeți ce dulci sunt mirii..

Hai, poftiți la mărturii/ Să vedeți ce dulci sunt mirii..

  • se presară floricele multe, multe, multe, îmbrăcate-n strai de sărbătoare:

IMG_20150930_173056Servire:

Cu drag de petrecere și voie bună și căldură în suflete..

Concluzia (Nea Mărin stail):

Mă, frațâlor, cititori de blog rătăcit pe-acilișa, mă distrai la copiii ăștea la nuntă, ce n-am mai pomenit demult!!! Mă, de nu jucai și ma zbenguii, și io și ailalț care veniră la nuntă pe lângă mine, de nu mai putui să țân nici opincile-n picioare, auz.. Nici opincile nu le mai țânui. Și mireasa la fel. Mă, frumoasăăăă.. Și gătităăă.. Mă, da să descălță săraca, să descălță că nu mai putu să șeadă pe ale catalige. Și pe ginerică îl cam bătură pantofii, da n-avu ce face de, că el e vânător și să făcea de râs pe lângă ailalț fraț de pușcă ai lui, așa că rabdă până când să miji de dimineață de.. Până când ajunsă acas..

Mă, avură nește lăutari di la București, di la Capitală de.. Da cică nu le zâce lăutari, că ei cântă muzică de toate modele, le zâce Trupa Cazino.. Mă, și cântară și ușoară, și populară, și turcească, și țâgănească, de când zâceai și tu că șez o țâră sa iei o gură de mâncare, hait că nu prea-ț venea, că s-apucau să cânte una de-ț jucau picioarele sângure auz.. Și veniră ei și cu niște fetișcane de le-mbrăcară ca pe țâgănci. Mă-ș fluturară fătucile ălea fustele, ș-avură un lipici printre bărbaț, de era să plece toț bătuț acasă auz.. Bătuț plecau dacă dura momentu mai mult.

Printre momentele lu Trupa, nește pretini ai mirilor, nește copii de, di la Craiova, deia de fac dansuri de, le făcură o supriză și veniră să danseze la ei la nuntă. Mă să-nvârtiră copiii ăia pe valsuri și pe nește alte dansuri cu nume de n-am auzât pân-acu, de stătea lumea roată în juru lor și să uita toț cu gurile căscate ca la circ. Mă, ce e ăia la imisiune la tilivizor, aia cu dansu, e nimic pe lângă ei, auz..

Acu, mai dupe doo așa, tineretu revoluționar (ai bătrâni de..) să cam dusă pi la cășile lor. Mai o durele de șale, mai o obosală di la muncile câmpului, de râmăsărăm mai mult de-ai tineri, de scăzu media de vârstă de.. Mă, părcă începură să sară podelele mai abitir, auz.. Noroc că plecară pozarii (ai di la ProRec), că altfel cine știe ce zâceau și oaminii ăia de noi. Ne credeau scăpaț di la ”Veselica” auz.. Mă și ne dansarăm și ne veselirăm până când să miji de zâuă cum vă zâsăi.

Dupe toată noaptea aia de zbenguială, mirii ce să otărâră: mai dănțuim o noapte, da cu lăutari de-acilișa di la noi, olteni, să termenăm carnea de pe grătar, sarmalele din oale, vinu din dămigene și murăturile din putină. Și ne mai zbenguirăm iar.. Fetele, obosârăm mai repede de, mai slabe de înger noi.. Da băiețîî cu fiece oră trecea, mai în formă iereau, că să înmulțau și paharele de.. Până începură să ne cânte că-i dureau ochii auz.. Și dacă-i auzârăm așa începurăm și noi să le cântăm ”Rău ne dor picioareleeeee/ De bătut podeleleeee..”. De n-avură-ncotro și plecarăm acasă, de. Da tot când mai era o țâră și să mija de zâuă..

Frumos, mă, frumos. Distracțâie mare, ce mai..

Ș-acuș, ca să vă arăt ceva, furai neștei poze di la fata care făcu florile de, că nici miresica nu le făcu chiar pe toate sângură că doar doo mâni are. Dă, cum vă zâsăi că are idei bune, fata asta cu florile (ale Bellevents îi zâce la florăria ei) pricepu ce vrea miresica și ete jos aci ce ieși (Smarandă, nu mă duce la proces că luai pozâle di la tine).

Această prezentare necesită JavaScript.

Pe terminate așa, ce să mai zâc.. Să le mai urez o dată copiilor ăstora viață lungă și fericită, să fie sănătoș și la pungă groș, să facă mulț copii frumoși ca ei și să mă cheme și la botez, că altfel vin și fără envitațâie și n-au unde să mă pună la masă (da vin și cu scaunu să fiu precisă că am un să șed). Și să le mulțămesc iar că mă lăsară să viu și io la nunta lor și să mă sâmt bine, că tare lipicioși mai sânt.. VĂ PUP, MĂ!!!! :*

Acu sântem la reveneală, și io, și ei, și ăilalț di la nuntă. Ne mai ia o săptămână.. Hai vă las, noapte bună, somn ușor, vise plăcute, purecii să vă sărute.. 🙂

About simply_M

Hectic days of my life..

Posted on 6 Octombrie 2015, in Gândurile mele and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

